10 Campaign: stop kinderarbeid in chocolade
Tien jaar geleden zijn harde afspraken gemaakt om een einde te maken aan de slavenhandel en kindslavernij in de cacao-industrie. Omdat daar nog weinig van terecht is gekomen, is 19 september jl. de 10 Campaign gelanceerd.
Deze campagne is een initiatief van een aantal maatschappelijke organisaties die de cacaosector in de gaten houden. Op 19 September 2001 beloofde de cacao-industrie met het ondertekenen van het Harkin Engel Protocol een einde te maken aan de ergste vormen van kinderarbeid en gedwongen (volwassenen) arbeid. Het bleken loze beloften: tien jaar later komt de sector niet eens in de buurt van de doelen die het protocol stelde. Met de 10 Campaign wordt dit bitterzoete jubileum ‘gevierd’. De campagne heeft als primair doel dat er internationale wetgeving komt om kinderarbeid uit de cacaosector te bannen. Wereldwijd zijn er acties om dit kracht bij te zetten en de campagne heeft sinds haar lancering al veel media aandacht gegenereerd, waaronder een optreden van Stop the Traffik directeur Antonie Fountain op CNN.
Grootste samenwerking ooit
De 10 Campaign is een initiatief van de belangrijkste maatschappelijke organisaties die de cacaosector in de gaten houden. Het is de grootste samenwerking van goede doelen en vakbonden ooit op dit onderwerp. Met partijen in Nederland, België, Duitsland, Zwitserland, Engeland, Australië en de VS.
Elke stem telt
Ook de consument staat achter de campagne: sinds de lancering hebben al duizenden bezoekers van de website getekend voor internationale wetgeving! Via de facebook pagina van de 10 Campaign kunnen community leden zelfs een ‘foute ansichtkaart’ sturen naar een Tweede Kamerlid.
(Bron: 10Campaign NL facebook, Stop the Traffik)