Fair price in de belangstelling in Europa
In meerdere landen dringt bij consumenten het besef door dat boeren en landbouwers hun producten meestal onder de kostprijs moeten leveren. Er zijn steeds meer initiatieven die zorgen dat de producent een eerlijke of echte prijs krijgt voor zijn product en ook de verborgen kosten gaan steeds meer een rol spelen in de berekening
De Aanzet in Amsterdam is op black friday begonnen met prijzen van een aantal produkten te verhogen, zodat de echte prijs (true pice) door de consument wordt betaald. Maar behalve een echte prijs aan de producent wordt er ook extra gerekend voor de verborgen kosten. De Aanzet wil daarmee een bijdrage leveren aan duurzaamheid en de klimaatproblemen.
Onze Markt is gebaseerd op drie principes en is de Nederlandse versie van het in Frankrijk begonnen C’est qui le patron?!
Bij Boeren & Buren kun je rechtstreeks bij boeren kopen.
De Duitse winkelketen Penny is bezig met het verduurzamen van hun productieketen. Ook Penny wil de werkelijke (verborgen) kosten van voedselproductie berekenen.
Ook in andere landen, zoals Oostenrijk en Zweden zijn nieuwe initiatieven ontstaan.