Financiële crisis beïnvloedt duurzaamheid
Van de driehonderd merken waar Made-By in 2009 in gesprek mee is geweest, hebben zes bedrijven zich aangemeld. Dit vermeldt het jaarverslag van de organisatie, die zich inzet voor duurzame kleding.
De financiële crisis had effect op de groei van de organisatie. Toch is Made-By van mening dat duurzaamheid inmiddels een algemeen aanvaarde prioriteit is binnen de mode-industrie.
De modebedrijven volgden trainingen en workshops. Zes nieuwe merken sloten zich aan bij Made-By: Kusan uit het Verenigd Koninkrijk, La Siesta en Greenality uit Duitsland, Fair in Style uit België en Mud Jeans en skikledingmerk Falcon uit Nederland. In totaal gebruiken nu drieëndertig modemerken het overkoepelende label om de consument te laten zien dat hun kleding op een mens- en milieuvriendelijke manier is geproduceerd. De merken gebruiken biologisch katoen en werken samen met naaifabrieken met een sociale gedragscode.
Dat Made-By met meer dan driehonderd modebedrijven in gesprek was, maar slechts zes merken zich aansloten bij het label, wijdt de organisatie aan de financiële crisis. “De crisis had zijn effecten op de groei van Made-By, wat bij bedrijven resulteert in het uitstellen van beslissingen en acties,” meldt het jaarrapport 2009. Toch is het duurzame label niet pessimistisch. Het rapport vervolgt: “In de tweede helft van het jaar werd de markt veel actiever. Dat leidt tot meer contacten en verbeterende vooruitzichten voor 2010. In het algemeen kan gezegd worden dat duurzaamheid nu een algemeen aanvaarde prioritiet is binnen de mode-industrie.”
Ook zag Made-By het aantal kledingstukken dat met duurzame materialen is geproduceerd stijgen met 152 procent ten opzichte van 2008. In totaal is 623.890 kilo biologisch katoen gebuikt in 2009 door Made-By partnermerken. (Bron: FashionUnited)