Consument kiest biologisch

Biologisch voedsel is in trek! In het eerste kwartaal van 2011 is de omzet van biologisch voedsel in de supermarkt met 32,3 % gegroeid, vergeleken met deze periode vorig jaar.

Nog niet eerder is zo’n grote stijging gemeten, sinds de omzetcijfers van biologisch voedsel worden gemeten. Deze kwartaalcijfers zijn afkomstig van Symphony IRI en bewerkt door LEI, onderdeel van Wageningen UR, en meten de supermarktomzetten met uitzondering van de discounters. Een opmerkelijke uitkomst, aangezien eerdere berichtgevingen, ook van het LEI, lieten weten dat de consument zich toch vooral laat leiden door het prijskaartje en duurzaamheid op een lagere plek komt.

Zuivel is de hardste groeier en is met 59% gestegen. De groei vond echter plaats in alle productgroepen: vlees, eieren en koffie/thee/cacao groeiden allen ruim 30%. Ook aardappelen, groente en fruit stegen met 14,9%. Er is ook groei in de houdbare producten, zoals wijn, sappen, maaltijden en soep, met een aanzienlijk groeipercentage van 43,7%. Nederland staat wat biologische babyvoeding betreft, nog in de kinderschoenen met een marktaandeel van 3,4% ten opzichte van een marktaandeel van boven de 50% in omringende landen.
(Bron: LEI)

Het feit dat afgelopen weekend circa 60.000 mensen – ondanks het wisselvallige weer – de open dagen van de biologisch boeren en tuinders (Lekker naar de Boer) hebben bezocht, benadrukt de interesse die consumenten hebben voor de herkomst van hun voeding. Lekker naar de Boer werd voor het veertiende jaar georganiseerd.

 

gerelateerde artikelen

Verpakking

Iedere Nederlander opent per dag gemiddeld zeven verpakkingen. Dit leidt tot een behoorlijke berg afval, die getransporteerd, geproduceerd en verwerkt moet worden, het liefst zonder…

Productgroepen

Producten die we bijna allemaal dagelijks tegenkomen of gebruiken, zijn niet altijd op een even verantwoorde manier tot stand gekomen. Gelukkig zijn er wel steeds…