TCC lanceert Cacao Barometer 2010
Tropical Commodity Coalition (TCC) heeft een vernieuwde barometer gelanceerd. De cacao barometer 2010 geeft een analyse van de recente marktontwikkelingen in de cacao-industrie. Hierin wordt onder andere aandacht besteed aan de problemen, oplossingen en discussiepunten in de cacao-industrie.
De vraag naar chocolade stijgt. Dat zal niemand verbazen in een wereld waarin steeds meer mensen toegang hebben tot luxeproducten. In Europa wonen veruit de meeste consumenten van chocolade en andere cacaoproducten. Gemiddeld wordt er per persoon 7,4 kg chocolade per jaar gegeten.
Helaas lukt het de vaak kleinschalige cacaoboeren niet genoeg te produceren om aan de groeiende vraag te voldoen. Dit komt mede doordat de cacaoboeren niet opgeleid zijn. De opleiding voor de cacaoboeren kan er voor zorgen dat zij hun productie met 25% kunnen verhogen en voor een bepaald keurmerk (utz, fairtrade, ect. ) gecertificeerd kunnen worden.
Er is 400 miljoen euro nodig om cacaoboeren beter op te leiden. Dit lijkt een hoop geld maar de wereldwijde omzet van chocola is veel groter. In 2009 was dit 71,2 miljard. Dus slechts 0,56% van die omzet is al voldoende om de meeste cacaoboeren op te leiden. Dit blijkt uit de gegevens van de cacao barometer 2010, een uitgave van de Tropical Commodity Coalition.
Tropical Commodity Coalition is een samenverwerkingsveband tussen tien ngo’s (non-gouvernementele organisatie) waaronder Goede Waar & Co en twee vakbonden. Tropical Commodity Coalition heeft als doel de arbeidsomstandigheden in het begin van de cacao-, koffie- en theeketen te verbeteren. Zij doen dit door de voortgang van bedrijven in deze drie ketens te monitoren, en bedrijven te wijzen op hun verantwoordelijkheid.
Kortom de opleidingen voor de cacaoboeren zijn een belangrijke investering waarmee de sector structureel kan worden verbeterd zodat de honger van alle chocoladeliefhebbers kan worden gestild.
Voor meer informatie over Tropical Commodity Coalition of het gehele document van de cacao barometer 2010 klik hier.