Bent u duurzame koploper, peloton of volger?
Hoewel het de goede kant op gaat in de modeindustrie, kennen nog lang niet genoeg bedrijven in de textielsector de uitgangspunten van een duurzaamheidsstrategie als hun broekzak. Schuttelaar & Partners maakte daarom samen met ABN AMRO de Sustainable Fashion Guide, om modebedrijven te helpen met het opstellen van een duurzaamheidstrategie.
Het gidsje, in de vorm van een broekzak, geeft bedrijven tips voor een duurzaamheidsstrategie. Aan de hand van 25 vragen worden per ketenstap duurzaamheidsinitiatieven besproken: dus van grondstof, verwerking, via confectiefabriek naar kantoor en winkel. De samensteller heeft GoedeWaar.nl geraadpleegd voor informatie over de ketenstappen en keurmerken. Per vraag, bijvoorbeeld ‘Hoe ambitieus wilt u zijn qua duurzaamheid?” kan de ondernemer kiezen uit de opties Koploper, Peloton of Volger. En zeg nou zelf, welke zichzelf respecterende, succesvolle ondernemer wil als ‘volger’ bestempeld worden?
Nu stap zetten
Volgens de initiatiefnemers is de stemming in de kledingsector omgeslagen en beseffen modebedrijven dat ze sneller moeten verduurzamen. “De kledingindustrie moet nu de stap naar duurzaamheid zetten”, aldus mede-initiatiefneemster Sofie Schop. Daar is GoedeWaar.nl het natuurlijk mee eens. Dit praktische boekje geeft ondernemers weer een duwtje in de goede richting.
Stuur een brief
Wil jij dat jouw favoriete kledingmerk ook op een meer verantwoorde, duurzame manier gaat produceren? Laat hen dat dan weten, bijvoorbeeld via het sturen van een brief, want (kleding)bedrijven zijn gevoelig voor de mening van hun klant!
(Bron: Sustainable Fashion Advice)