Check de duurzaamheid van je kleding met de Mobiele Kledingchecker!

GoedeWaar.nl heeft afgelopen najaar een nieuw, nog uitgebreider kledingonderzoek gedaan. Maar liefst 325 kledingmerken zijn onder een strenge duurzaamheidsloep gelegd. Interessante aanvulling daarop is een ultieme gebruikersvriendelijkheids-aanpassing: de Mobiele Kledingchecker. Hiermee kun je al winkelend met je smartphone de duurzaamheid van het kledingmerk nagaan: handig! Verder blijkt uit het onderzoek een positieve tendens van toenemende transparantie en zijn enkele opvallend hardleerse merken te onderscheiden. (Of download de Kledingchecker in pdf hier.)

“Er is steeds meer vraag naar informatie over de duurzaamheid van producten, vooral tijdens het winkelen”, zegt Eelco Fortuijn, directeur van GoedeWaar.nl. “Graag stimuleren wij een bewuste keuze bij de consument en voorzien hem van de juiste middelen om dit te kunnen doen. Daarom is de Kledingchecker vanaf nu te raadplegen via een mobiele website”.

Voorkeur via je smartphone
De mobiele website biedt de mogelijkheid de merken te rangschikken op basis van persoonlijke voorkeur. Via de knop ‘Mijn voorkeuren’ kun je aangeven welke vorm van duurzaamheid belangrijk(er) voor je is. Door meer of minder gewicht te geven aan sociale, economische of ecologische duurzaamheid, past de ranking zich hier automatisch op aan.

Conclusie: toenemende transparantie
In vergelijking met de vorige onderzoeken van GoedeWaar.nl is een positieve tendens waar te nemen van toenemende transparantie. Steeds meer merken durven uitgebreider inzicht te geven in hun productieprocessen en duurzaamheidsinitiatieven. Daarnaast scoren enkele outdoormerken (zoals bijvoorbeeld Jack Wolfskin en Mammut) opvallend hoog. Ten slotte tonen steeds meer bedrijven commitment om in de nabije toekomst verder te verduurzamen. Deze bedrijven beloven toe te werken naar het gebruik van duurzamere materialen. Ook sluiten zij zich aan bij duurzaamheidsinitiatieven en keurmerken die de arbeidsomstandigheden verbeteren.

Hardleers
Over sommige kledingmerken is echter nog geen informatie beschikbaar. Deze merken verschaften geen informatie aan GoedeWaar.nl, ook niet na herhaald aandringen. In die gevallen, waarbij ook via experts of op internet geen nadere informatie (zoals aansluiting bij duurzaamheidsinitiatieven) te achterhalen was, staat achter het merk in de Kledingchecker een rode gevarendriehoek. Enkele van deze bedrijven negeren al jarenlang vragen over duurzaamheid van GoedeWaar.nl. Dit zijn onder meer de merken: Steps, America Today, Coolcat en The Sting. GoedeWaar.nl overweegt zich de komende maanden specifiek op deze merken te richten, samen met jongerengroepen die zich verbonden voelen met deze merken.

Waarom onderzoek?
GoedeWaar.nl doet niet voor niets onderzoek naar de kledingsector. Er zijn veel misstanden in de kledingindustrie. Veel kleding wordt vooral geproduceerd in lagelonenlanden waar mensen veelal onder slechte omstandigheden werkzaam zijn. Ook wordt het in de sector niet zo nauw genomen met het gebruik van chemicaliën en worden er -vaak onnodig- grote hoeveelheden water gebruikt. Met een vergelijking van de kledingmerken geeft de Kledingchecker inzicht in de mate van duurzaamheid van elk specifiek merk. Naast de totale ranking op duurzaamheid is er een indeling naar sociale, economische en ecologische aspecten gemaakt.

Wat is het doel van de Kledingchecker? En wat is de betekenis van het aantal sterren? Deze en meer veelgestelde vragen over de Kledingchecker lees je hier.

 

gerelateerde artikelen