Is duurder ook duurzamer?

De consument denkt van wel, zo blijkt uit het dinsdag 24 april 2012 verschenen Duurzaamheidskompas*. Duurzaamheid moet vanzelfsprekend zijn volgens de consument. Hij weet niet welke merken wel of niet duurzaam zijn, maar verwacht van duurdere modemerken toch een duurzamer productieproces.

Dat dit lang niet altijd het geval is, blijkt uit de resultaten van de mobiele Kledingchecker van GoedeWaar.nl. De Kledingchecker is bedoeld om consumenten te helpen om een bewuste, duurzame keuze te maken en tegelijk om druk uit te oefenen op kledingmerken om te verduurzamen.

Goedkoop = duurkoop?
Goedkope merken zoals H&M en Zeeman scoren hoger op duurzaamheid (resp. 3,5 en 2 sterren) dan bijvoorbeeld Tommy Hilfiger of Ralph Lauren (beide 0 sterren). De redenering van een deelnemer van het Duurzaamheidkompas: “Ik hoop dat als ik veel geld neerleg voor een kledingstuk, er ook een aandeel gaat naar duurzaamheid”, gaat dus helaas niet altijd op. Toch vinden Nederlanders een verantwoorde productie bij prijsvechters niet aannemelijk.

Consument wil wel, maar weet niet hoe
Duurzaamheid vormt geen overweging in het aankoopproces van nieuwe kleding, zo geeft 90% van de consumenten aan. Dit komt omdat zij er te weinig over weten. Zes op de tien consumenten vinden dat er onvoldoende gecommuniceerd wordt over duurzaamheid en daarmee de nodige informatie om een duurzame keuze te kunnen maken niet voorhanden is. Maar liefst zes op de tien Nederlanders zou tijdens het winkelen namelijk wel wil weten hoe duurzaam het betreffende item is, bijvoorbeeld via het label.

Lage lonen
Dat er bij de productie van kleding nog veel verbeteringen mogelijk zijn op het gebied van milieuproblemen of slechte arbeidsomstandigheden, is bij een ruime meerderheid (56%) bekend. Kinderarbeid wordt door hen het vaakst genoemd. In de praktijk zijn de grootste problemen de lage lonen en de lange werkdagen en de milieu-impact door de katoenteelt en de productie van kleding in de fabrieken.

Appèl op modemerken
Ruim de helft van de consumenten vindt dat duurzame kleding vanzelfsprekend zou moeten zijn. Volgens hen zijn kledingbedrijven verantwoordelijk voor de productiemethode en moeten merken en warenhuizen duurzame kleding verkopen. Een hogere prijs moet ook een duurzamere productie garanderen, zo vinden de consumenten. Eerlijke en transparante communicatie over verantwoorde productie is eveneens een eis van de consument aan modebedrijven, zodat zij hun nieuwe kleding met een schoon geweten kunnen dragen.

PushFashionForward
De campage van GoedeWaar.nl, PushFashionForward is een uitstekend voorbeeld hoe bedrijven actief door de consument worden gestimuleerd om hun duurzaamheidsbeleid aan te scherpen en hierover open te zijn in hun communicatie.

*Dit is de achtste meting van het Duurzaamheidkompas, een periodiek onderzoek van research- & consultancybureau MarketResponse en communicatieadviesbureau Schuttelaar & Partners.onder ruim 500 respondenten naar trends in de Nederlandse publieke opinie over de meest actuele duurzaamheidthema’s.

Bron: MarketResponse en Schuttelaar & Partners.

 

gerelateerde artikelen

Verpakking

Iedere Nederlander opent per dag gemiddeld zeven verpakkingen. Dit leidt tot een behoorlijke berg afval, die getransporteerd, geproduceerd en verwerkt moet worden, het liefst zonder…