Kick off PushFashionForward geslaagd!

Amsterdam, 16 april 2012 – De kop is er af! PushFashionForward, de nieuwe campagne van Goedewaar.nl, ging zaterdag 14 april 2012 van start. PushFashionForward heeft als doel jongeren te mobiliseren hun favoriete kledingmerk een duurzame duw tegeven aan de hand van de mobiele Kledingchecker.

Een striptease
Dt associeer je niet direct met een duurzaamheidscampagne. Toch werd deze Kick Off in Studio/K afgetrapt door een act van een bevallige dame, die zich gemaskerd voor het publiek van haar oude, vuile kleren ontdeed. “Om jou aan te kleden, word ik uitgekleed”, was de boodschap. Deze act illustreerde de noodzaak van de actie, omdat uitbuiting in de kledingindustrie aan de orde van de dag is.

Drieledig
Daarna legde communicatiemanager Evelien van Wijk uit dat deze aftrap niet geheel toevallig georganiseerd was op 14 april 2012, dit is namelijk ook de dag dat GoedeWaar.nl precies 30 jaar bestaat. Tegelijk ging afgelopen zaterdag de vernieuwde versie van de mobiele Kledingchecker van GoedeWaar.nl de lucht in: de derde reden voor dit feestje.

ASK!
PushFashionForward is opgebouwd rond de mobiele Kledingchecker. GoedeWaar.nl wil mensen stimuleren duurzaam te kopen, maar wil ook jongeren mobiliseren om hun favoriete merk een duurzame duw te geven: het doel van de actie PushFashionForward. Jongeren zijn een zeer belangrijke consument voor de mode-industrie, omdat zij een groot deel van hun inkomen aan kleding besteden. Daarnaast zijn de meeste jongeren in het bezit van een smartphone, waardoor ze dus gemakkelijk de Kledingchecker kunnen gebruiken om de duurzaamheid van het kledingmerk te checken. In plaats van stoppen met kleding kopen van een kledingmerk, raadt GoedeWaar mensen juist aan hun macht als consument te gebruiken om bedrijven te laten weten dat zij het niet eens zijn met hun beleid op het gebied van duurzaamheid. Dit kan nu heel gemakkelijk via de ASK-knop, een belangrijke nieuwe feature op de mobiele Kledingchecker.

Massaal
Na deze introductie volgende een korte presentatie van de vernieuwde Kledingchecker door directeur Eelco Fortuijn. Massaal werden smartphones uit de broekzak gehaald om de kledingchecker uit te proberen, vooral de ASK-knop werd positief ontvangen en direct uitgeprobeerd.

Rollenspel
Vervolgens werd er via een rollenspel uitgelegd hoe deelnemers van PushFashionForward het beste de betreffende bedrijven konden benaderen met hun verzoek om duurzamer te produceren. De consument in het rollenspel stelde het kledingmerk een aantal vragen over het duurzaamheidsbeleid van dat merk en werd daarin bijgestaan door een expertpanel. “Het is goed om te horen dat het niet altijd in een keer goed gaat en dat dat niet per se aan jou ligt. Ook dat je heel specifiek moet vragen en de contactpersoon niet moet aanvallen, maar aan jouw kant moet krijgen, vond ik interessant. De tips vond ik heel leuk en leerzaam”, vertelt een aanwezige.

Meer foto’s van de Kick Off kun je bekijken op de facebookpagina van GoedeWaar.nl

 

gerelateerde artikelen

Verpakking

Iedere Nederlander opent per dag gemiddeld zeven verpakkingen. Dit leidt tot een behoorlijke berg afval, die getransporteerd, geproduceerd en verwerkt moet worden, het liefst zonder…