Onderzoek: Duurzame dilemma’s

Het omvangrijke gedragsonderzoek naar draagvlak voor de verduurzaming van consumptie en de bijbehorende dilemma’s werd door PBL, in samenwerking met de Universiteit van Tilburg, de Vrije Universiteit en bureau Veldkamp-TNS/NIPO uitgevoerd onder 1100 consumenten. De centrale vraag was: willen consumenten wel echt verduurzamen? Daad bij het woord De deelnemers moesten in groepen stemmen over een verbod op niet-biologisch vlees of niet-duurzame chocola. Omdat het te gemakkelijk zou zijn voor deelnemers om dit alleen te zeggen, moesten ze de week daarna ook de daad bij het woord voegen en het duurzame product kopen. Hierbij gaf de beslissing van de meerderheid de doorslag: wel of geen verbod. Voldoening Uit het onderzoek kwam naar voren dat de ondervraagde consumenten wel duurzamer wil consumeren, mits zij niet de enigen zijn. Als de consument denkt dat anderen ook kiezen voor duurzame producten is hij daar eerder toe bereid. Het feit dat als meerdere mensen hun consumptiepatroon zouden verduurzamen, dit zou leiden tot een grotere duurzaamheidswinst, is hier echter niet de overweging. Als zij meer zouden moeten uitgeven aan duurzame producten, terwijl andere mensen goedkopere, niet-duurzame producten blijven kopen, vinden ze dat de overheid moet meehelpen met verduurzamen. Bijvoorbeeld door subsidies te geven op duurzame producten, zodat voldoende anderen ook duurzamere producten zouden gaan kopen. Een interessante uitkomst daarnaast was dat deelnemers een hogere prijs van een duurzamer product afwegen tegen het gevoel van voldoening, dat bijdragen aan verduurzaming geeft. Voor meer informatie of downloaden van het rapport, ga naar pbl.nl

gerelateerde artikelen

Verpakking

Iedere Nederlander opent per dag gemiddeld zeven verpakkingen. Dit leidt tot een behoorlijke berg afval, die getransporteerd, geproduceerd en verwerkt moet worden, het liefst zonder…