Prijskaartje verslaat duurzaamheid

De Hollandse consument is vooral een gewoontedier, die wel zègt duurzaamheid te waarderen, maar bij de supermarktkassa de prijs, smaak en gezondheid van een product toch voorop stelt. Dat blijkt uit de eerste Voedselbalans, die 10 mei jl. werd gepresenteerd aan staatssecretaris Bleker van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. 17 jaar De Voedselbalans is opgesteld door onderzoekers van het Landbouw Economisch Instituut (LEI), in opdracht van het Ministerie van EL&I. De studie brengt het keuzepatroon van 3.900 consumenten en bedrijven in beeld. De uitkomst is verrassend: hoewel de consument aangeeft waarde te hechten aan duurzaam voedsel, laat toch maar liefst 85 % van alle ondervraagden factoren als smaak en prijs prevaleren ten opzichte van duurzaamheid. Slechts 2,5 % van alle voedselaankopen is duurzaam. In het huidige tempo duurt het nog zo’n 17 jaar voordat het totale assortiment aan voedsel in Nederland is verduurzaamd, zo wordt gesteld in het rapport. Burger vs. consument Er is dus wel draagvlak bij de burger, maar dat resulteert (nog) niet in een duurzamer consumentengedrag. Volgens de studie is er weinig druk uit de sociale omgeving om voor duurzame producten te kiezen. En dan is gewoonte doorslaggevend, een aantrekkelijkere verpakking kan deze gewoonte doorbreken. De onderzoekers stellen daarnaast dat deze sociale norm ook door aanbieders, belangenorganisaties en de overheid kan worden beïnvloed. In een debat op Radio 1 met Marieke van der Werf (CDA, portefeuille duurzaamheid en cultuur) naar aanleiding van dit rapport, benadrukt Eelco Fortuijn (directeur GoedeWaar.nl) dan ook dat de overheid hier een kans laat liggen om de consument een duwtje in de goede richting te geven. Hoewel Van der Werf toegeeft dat bedrijven harder lopen dan de overheid op het gebied van duurzaamheid, is zij het toch niet eens met het voorstel van Fortuijn om een accijns te heffen op “uitbuitspullen” om duurzame(re) producten te kunnen bekostigen. Om het hele interview te luisteren, kijk op Uitzending Gemist.

gerelateerde artikelen

Verpakking

Iedere Nederlander opent per dag gemiddeld zeven verpakkingen. Dit leidt tot een behoorlijke berg afval, die getransporteerd, geproduceerd en verwerkt moet worden, het liefst zonder…