Slechts 2% vrouwen winkelt duurzaam

Uit recent marktonderzoek van GFK blijkt dat maar heel weinig vrouwen bij het kopen van kleding letten op verantwoorde productie. Prijs en pasvorm geven de doorslag bij de aankopen. De vrouwelijke consument legt de verantwoordelijkheid voor het kopen van meer duurzaam geproduceerde artikelen vooral bij de overheid en fabrikanten.

Meer dan 4.000 Nederlandse vrouwen zijn ondervraagd over hun drijfveren bij het kopen van kleding door GFK. Opvallende uitkomst is dat vooral de oudere, hoger opgeleide vrouwen bovengemiddeld rekening houden met verantwoorde productie in hun koopgedrag.

Duurzaam of niet?
Hoewel het bewustzijn over de misstanden in de kledingsector door de fabrieksramp in Bangladesh eind vorig jaar is vergroot, kiest de consument toch niet voor ‘eerlijke kleding’ omdat het handelingsperspectief ontbreekt. Dit betekent dat mensen aan het kledingstuk niet kunnen zien of het wel of niet duurzaam is geproduceerd, en dus ook de noodzaak niet zien waarom ze het dan wel zouden willen kopen. Hierdoor voelt de consument zich niet verantwoordelijk. Volgens het onderzoek van GFK is het voor het bieden van handelingsperspectief aan klanten daarom van groot belang dat merken en retailers duidelijk communiceren over verantwoord geproduceerde kleding.

Ontwikkelingen
Vergeleken met de levensmiddelensector, waar op de verpakking van producten vaak wel duidelijk staat of het biologisch of eerlijk is, is meer duurzaam geproduceerde kleding moeilijk te onderscheiden. Bij levensmiddelen heeft het ook een tijd geduurd voordat dit besef doordrong, maar uit onderzoek van Millward Brown in opdracht van Tetra Pack blijkt dat inmiddels meer dan een derde van de consumenten op verpakkingen kijkt naar milieulogo’s op drankverpakkingen. Het is daarom hopelijk een kwestie van tijd dat ook op kledingstukken wordt vermeld hoe duurzaam het is.

Vraag om informatie
Er zijn echter wel degelijk duurzame onderzoeksorganisaties die de consument kunnen helpen bij het maken van een verantwoorde keuze in de winkelstraat. De GoedeWaar.nl mobiele Kledingchecker is daar een van. Toch is het belangrijk dat de consument laat weten dat hij of zij een verantwoord productieproces belangrijk vindt. Alleen als het bij fabrikant en kledingmerk doordringt dat het duurzaamheidsaspect ook daadwerkelijk meespeelt in de overweging om een kledingstuk wel of niet aan te schaffen, zal deze het ook op het kledingstuk vermelden. Je kunt jouw favoriete kledingmerk vragen om meer informatie over hun productieproces door gebruik te maken van de ASK knop op de Kledingchecker, of via de vragenkaart van de Schone Kleren Campagne.

Meer informatie over deze onderzoeken lees je hier:

GFK
Duurzaam ondernemen

 

gerelateerde artikelen

Verpakking

Iedere Nederlander opent per dag gemiddeld zeven verpakkingen. Dit leidt tot een behoorlijke berg afval, die getransporteerd, geproduceerd en verwerkt moet worden, het liefst zonder…

Katoen

Bij de productie van katoen is het gebruik van pesticiden en de grote hoeveelheden benodigd water een groot probleem. Katoen is een dorstig gewas. Daardoor…