Utz certified

Het keurmerk UTZ Certified (vroeger Utz Kapeh) is opgericht door Ahold coffee company en een koffieproducent in Guatemala. Het is opgericht als alternatief voor Max Havelaar en UTZ richt zich op zowel grote als kleine boeren.

UTZ Certified garandeert geen minimum prijs. Ze trainen boeren om de kwaliteit te verbeteren en oogsten te vergroten en kosten te verlagen en hiermee hun levensstandaard te verhogen. Daarnaast betalen bedrijven een premium aan de boeren: een extra bedrag boven op de reguliere marktprijs.

Wat gaat er goed?
De sociale en milieu criteria van de gedragscode voor koffie zijn gebaseerd op de conventies van de ILO (sociaal) en op het EurepGAP protocol (milieu). Hierin staat onder andere dat boeren en arbeiders in de keten een leefbaar loon moeten ontvangen en dat sociale misstanden als kinderarbeid verboden zijn. Verder is transparantie en professionalisering van de keten een belangrijk onderdeel van de standaard. Ook is er nu de mogelijkheid om via internet achter de oorsprong van je koffieproduct te komen. Een ander voordeel van dit keurmerk is dat veel grote bedrijven er aan mee doen.

Op welke producten is dit keurmerk van toepassing?
Dit keurmerk had eerst alleen betrekking op koffie. Samen met vertegenwoordigers uit de cacao en thee sector heeft UTZ inmiddels ook duurzaamheidsprogramma’s voor de productie van cacao en thee. (bron: Utz Certified)

 

gerelateerde artikelen

Verpakking

Iedere Nederlander opent per dag gemiddeld zeven verpakkingen. Dit leidt tot een behoorlijke berg afval, die getransporteerd, geproduceerd en verwerkt moet worden, het liefst zonder…