Vanaf herfstseizoen zet warenhuis groots in op biokatoen
Uit een onderzoek dat in opdracht van het warenhuis is gedaan, blijkt dat bijna 70 procent van hun klanten het belangrijk vindt dat het warenhuis kledingstukken van biokatoen verkoopt.
Het onderzoek is verricht onder 126 klanten. 16 Procent vindt het niet echt belangrijk en 15 procent helemaal niet. Een kwart van de respondenten vindt dat C&A zich met biokatoen positief onderscheidt ten opzichte van de concurrentie. Voor 10 procent is biokatoen een reden om juist bij C&A te gaan winkelen. Iets minder dan een vijfde van de respondenten zegt “eerder geneigd te zijn een artikel van biokatoen te kopen” omdat C&A in de media actief het gebruik van biokatoen promoot. En maar liefst 27 procent beweert door media-aandacht te willen weten waar de biokatoen vandaan komt.
Bij aanvang van het herfstseizoen start C&A een “grootse” Europese campagne om de verkoop van kledingstukken van biologische katoen te stimuleren. De nieuwe campagne laat via tv-commercials zien dat de nieuwe biokatoenen collectie van C&A, voor dames, heren en kinderen, modieus en duurzaam is. De collectie zal in alle winkelfilialen apart in het zonnetje worden gezet, dus niet in de kledingrekken tussen de gangbare collectie verdwijnen. De winkels gaan ook brochures met de biokatoenen collectie verspreiden.
Uit het onderzoek blijkt ook dat een ruime meerderheid (56 procent) vindt dat C&A de boeren meer moet betalen voor biokatoen, zodat ze de stap van gewone katoenteelt naar biokatoen durven zetten. Maar slechts 21 procent is bereid zelf meer te betalen voor biokatoenen kleding; het al vaak gememoreerde verschil tussen de burger en de consument. Dit onderzoek is overigens niet de aanleiding voor de campagne, die al veel langer geleden is gepland.
C&A is volgens de Amerikaanse organisatie Organic Exchange de grootste afnemer ter wereld op het gebied van biologische katoen. C&A verkocht vorig jaar 18 miljoen kledingstukken die van 100 procent gecertificeerde biokatoen zijn gemaakt. Dat aantal moet in 2010 groeien tot 23 miljoen. Daarmee groeit het aandeel van biokatoen in de totale katoencollectie van het bedrijf tot 10 procent.
C&A vindt dat mode van biologische katoen toegankelijk moet zijn voor een zo breed mogelijk publiek “als serieus alternatief voor traditioneel katoen” en rekent de meerprijs van biologische katoen daarom niet door aan klanten.
C&A heeft met Organic Exchange en de Shell Foundation de zelfstandige onderneming Cotton Connect opgericht. De organisatie heeft tot doel ook andere retailers en modemerken te interesseren voor het bio-concept om zo een brede basis op te bouwen die nodig is om van duurzame landbouw een succes te maken. Via de dochtermaatschappij Cotton Connect India is in India een advies- en begeleidingsconcept opgesteld en uitgevoerd voor alle partijen die betrokken zijn bij de teelt, productie en verwerking van biokatoen. Er vindt voortdurende kennisoverdracht plaats tussen Cotton Connect en de katoenboeren en -verwerkers. Tot dusver hebben 15 duizend boeren verspreidt over India van deze aanpak geprofiteerd. (Bron: PeoplePlanetProfit)