Verkoop Fairtrade stijgt

Het aantal huishoudens in Nederland dat producten koopt met het keurmerk Fair Trade, is gestegen van 29 naar 40 procent.
Dit blijkt uit onderzoek van ontwikkelingsorganisatie NCDO in samenwerking met de stichting Max Havelaar en Fair Trade Original. Het jaar daarvoor was slechts een kwart van de huishoudens geïnteresseerd in Fair Trade.

Chocola
De onderzoekers maakten gebruik van een database waarin alle boodschappen van een groep van 6.000 huishoudens worden geregistreerd. Vooral chocolade met het Fair Trade keurmerk steeg in populariteit. Het percentage huishoudens dat de eerlijke chocolade kocht, steeg van 4 pct in 2007 naar 23 pct in 2009. Naast chocolade worden fruit (11,5 pct) en koffie (5,7 pct) het meest gekocht.

Smaak
Het merendeel van de huishoudens dat producten met het Fair Trade keurmerk koopt, doet dat uit ideële motieven. Een kwart van de kopers zegt ook om de smaak voor de producten te kiezen.

 

gerelateerde artikelen